Close

1. Identity statement
Reference TypeJournal Article
Siteplutao.sid.inpe.br
Holder Codeisadg {BR SPINPE} ibi 8JMKD3MGPCW/3DT298S
IdentifierJ8LNKAN8RW/3ARNAMS
Repositorydpi.inpe.br/plutao/2011/11.23.17.41.57
Last Update2012:01.16.14.17.47 (UTC) administrator
Metadata Repositorydpi.inpe.br/plutao/2011/11.23.17.41.58
Metadata Last Update2018:06.05.00.01.35 (UTC) administrator
ISSN0104-4060
Labellattes: 3801760595415178 1 FlorenzanoLimaMora:2011:FoPrGe
Citation KeyFlorenzanoLimaMora:2011:FoPrGe
TitleFormação de professores em geotecnologia por meio de ensino a distância
Year2011
Access Date2024, May 19
Secondary TypePRE PN
Number of Files1
Size1266 KiB
2. Context
Author1 Florenzano, Teresa Gallotti
2 Lima, Suely Franco Siqueira de
3 Moraes, Elisabete Caria
Resume Identifier1 8JMKD3MGP5W/3C9JJ9T
2
3 8JMKD3MGP5W/3C9JH24
Group1 DSR-OBT-INPE-MCT-BR
2 DSR-OBT-INPE-MCT-BR
3 DSR-OBT-INPE-MCT-BR
Affiliation1 Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (INPE)
2 Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (INPE)
3 Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (INPE)
Author e-Mail Address1 teresa@dsr.inpe.br
2 suely@dsr.inpe.br
3 bete@dsr.inpe.br
e-Mail Addressteresa@dsr.inpe.br
JournalEducar em Revista
Volume40
Pages69-84
Secondary MarkB1_ADMINISTRAÇÃO,_CIÊNCIAS_CONTÁBEIS_E_TURISMO B2_CIÊNCIAS_SOCIAIS_APLICADAS_I A2_EDUCAÇÃO B4_ENSINO_DE_CIÊNCIAS_E_MATEMATICA B4_HISTÓRIA B1_INTERDISCIPLINAR B4_PSICOLOGIA B4_SAÚDE_COLETIVA B2_SOCIOLOGIA
History (UTC)2011-11-24 11:03:15 :: lattes -> secretaria.cpa@dir.inpe.br :: 2011
2012-01-16 14:17:47 :: secretaria.cpa@dir.inpe.br -> administrator :: 2011
2018-06-05 00:01:35 :: administrator -> marciana :: 2011
3. Content and structure
Is the master or a copy?is the master
Content Stagecompleted
Transferable1
Content TypeExternal Contribution
Version Typepublisher
Keywordsformação de professores
educação básica
sensoriamento remoto
SIG
educação a distância
AbstractO sensoriamento remoto e o Sistema de Informações Geográficas (SIG) são recursos didáticos de grande potencial para diferentes áreas e níveis de ensino. Para capacitar professores no uso dessas geotecnologias foram criados dois cursos a distância. O objetivo deste artigo é apresentar os resultados obtidos com esse tipo de capacitação oferecida a professores de escolas da rede pública e privada do Brasil. Para ensinar técnicas de processamento de imagens e SIG, foram preparados para os professores tutorias específicos, bem detalhados. Os materiais e os métodos utilizados mostraram-se adequados, apesar de somente cerca de 50% dos professores terem alcançado um bom desempenho nas atividades propostas. Os resultados obtidos mostraram a necessidade de se investir não só na formação continuada, mas também na formação inicial dos professores. ABSTRACT: Remote Sensing and Geographic Information System (GIS) are very powerful tools for instructional use in different subject areas and by different school levels. For the in-service teacher training in the use of these geotechnologies two distance educations courses were created. The objective of this paper is to present the results obtained with this type of training offered to teachers of public and private schools from Brazil. Specially well-organized tutorials for guiding teachers on digital image processing techniques and GIS were made available for them. The material and method used has proved to be suitable, although only about 50% of the teachers had a good performance in the tasks proposed. The results showed the need to promote not only in-service teacher training courses but also pre-service teacher training.
AreaSRE
Arrangementurlib.net > BDMCI > Fonds > Produção anterior à 2021 > DIDSR > Formação de professores...
doc Directory Contentaccess
source Directory Contentthere are no files
agreement Directory Contentthere are no files
4. Conditions of access and use
data URLhttp://urlib.net/ibi/J8LNKAN8RW/3ARNAMS
zipped data URLhttp://urlib.net/zip/J8LNKAN8RW/3ARNAMS
Languagept
Target Filea06.pdf
User Groupadministrator
lattes
secretaria.cpa@dir.inpe.br
Visibilityshown
Archiving Policyallowpublisher allowfinaldraft
Read Permissionallow from all
Update Permissionnot transferred
5. Allied materials
Next Higher Units8JMKD3MGPCW/3ER446E
Citing Item Listsid.inpe.br/mtc-m21/2012/07.13.14.45.11 2
DisseminationPORTALCAPES; SCIELO.
Host Collectiondpi.inpe.br/plutao@80/2008/08.19.15.01
6. Notes
NotesSetores de Atividade: Educação.
Empty Fieldsalternatejournal archivist callnumber copyholder copyright creatorhistory descriptionlevel doi format isbn lineage mark mirrorrepository month nextedition number orcid parameterlist parentrepositories previousedition previouslowerunit progress project readergroup rightsholder schedulinginformation secondarydate secondarykey session shorttitle sponsor subject tertiarymark tertiarytype typeofwork url
7. Description control
e-Mail (login)marciana
update 


Close